TUGASAN 2 SYW501: PENGURUSAN INSTITUSI PEMBANGUNAN
ISLAM
Nama: Nurul Ashikin Md Nor
No matrik: P-ISM0066/15
PENGENALAN KEPADA KONSEP PENGURUSAN ILMU BERTERASKAN
ISLAM (Islamic Knowledge Management)
Pengenalan
Ilmu adalah sebagai satu konsep yang
merujuk kepada keupayaan dalam meneroka dan mengenalpasti sesuatu fakta dan
bentuk daripada sesuatu maklumat atau info. Dalam kata lain, ilmu sebagai
maklumat mentah kemudian diaplikasi dalam kehidupan terutama semasa membuat sesuatu keputusan (Goldman, 2006). Teori
klasik lazim hanya mengiktiraf dua kategori ilmu iaitu ilmu yang betul dan ilmu
yang salah.
Menurut Bapa kepada Pengurusan, Drucker
(1992), sumber kekayaan kepada manusia adalah bergantung kepada ilmu
pengetahuan. Apabila ilmu diaplikasi dalam sesuatu tugas yang telah diketahui
bagaimana untuk laksanakan tugas tersebut, dikenali sebagai produktiviti,
manakala apabila ilmu diaplikasi dalam tugas yang baru dan berbeza, dikenali pula
sebagai inovasi. Hanya dengan ilmu pengetahuan yang mampu mencapai produktiviti
dan inovasi, oleh sebab itu organisasi yang berjaya adalah yang berjaya dalam
membina dan berkongsi maklumat dan ilmu yang mana maklumat dan ilmu tersebut
boleh membawa kepada pengorganisasian, tingkah laku dan penciptaan strategi
yang sistematik.
Pengurusan ilmu secara lazim dan pengurusan
ilmu berteraskan Islam adalah berbeza. Pengurusan ilmu secara lazim mempunyai 5
fasa, bermula daripada mengesan ilmu, menyusun ilmu, memindahkan ilmu,
berkongsi ilmu dan akhirnya membina rangkaian. Pengurusan ilmu dari perspektif
lazim adalah sebagai formula menguruskan maklumat yang hanya merangkumi
mengutip, mendokumenkan dan mengagih maklumat.
Konsep Pengurusan Ilmu Berteraskan Islam
Pengurusan ilmu dari perspektif Islam
adalah sebagai adab dalam mengabdikan diri kepada Allah Ta’ala (Muhamadul Bakir Yaakub, 2011). Dalam surah al-Baqarah ayat 239
menjelaskan bahawa asal usul ilmu dalam Islam:
Dan jika kamu takuti (sesuatu bahaya) maka
sembahyanglah sambil berjalan atau berkenderaan, kemudian apabila kamu telah
aman sentosa, maka hendaklah kamu mengingati Allah Ta’ala (dengan mengerjakan
sembahyang secara yang lebih sempurna), sebagaimana Allah Ta’ala telah mengajar
kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya.
Berdasar ayat berikut, jelas menunjukkan
daripada Allah Ta’ala datangnya sesuatu ilmu, dan ilmu penting dalam kehidupan
umat Islam seperti hadis Baginda Rasulullah SAW, satu-aatunya harta yang ditinggalkan
oleh Rasulullah SAW kepada umatnya adalah ilmu. Nilai darjat manusia bergantung
kepada nilai ilmunya, tinggi ilmu dalam diri manusia itu maka tinggilah
darjatnya di sisi Allah Ta’ala dan Rasul-Nya.
Islam melihat ilmu dari dua perspektif,
ilmu yang baik untuk rohani manusia dan ilmu yang baik untuk fizikal manusia.
Ilmu yang baik untuk fizikal manusia tidak memastikan rohani manusia itu baik,
manakala ilmu yang baik untuk rohani manusia adalah yang terbaik untuk manusia.
Ilmu yang baik untuk rohani ialah ilmu yang dapat meningkatkan keyakinan kepada
Allah Ta’ala, dan ilmu yang baik untuk fizikal manusia merangkumi ilmu muamalat
manusia sesama manusia.
Umat Islam percaya bahawa ilmu datang
daripada Allah Ta’ala, kemudian dipindahkan kepada manusia melalui pelbagai
cara seperti berita yang benar (al-khabar al-sadiq) ilmu laduni / firasat /
kasyaf, pancaindera (al-hawas al-khamsah) dan
akal fikiran
yang sihat (al `aql al-salim). Manusia sebagai khalifah Allah Ta’ala di
atas muka bumi ini dipertanggungjawabkan untuk mencari ilmu dan mengaplikasikan
ilmu tersebut demi menjaga dan memakmurkan bumi ini sepertimana yang diperintah
oleh Allah Ta’ala. Tujuan mencari ilmu dan mengaplikasi ilmu adalah untuk
mencari keredhaan Allah Ta’ala, matlamat akhir ini adalah penting dalam
kehidupan umat Islam.
Pengurusan ilmu berteraskan Islam mempunyai
3 fasa utama bermula asal usul ilmu iaitu daripada Allah Ta’ala, method
pengurusan ilmu merangkumi mencari ilmu, memahami ilmu, berkongsi ilmu,
mengaplikasi ilmu, dan akhirnya tujuan ilmu adalah untuk mendapatkan keredhaan
Allah Ta’ala.
Kesimpulan
Pengurusan ilmu pengetahuan dalam Islam
berkait rapat dengan kepercayaan, ilmu dan iman. Pengurusan ilmu berteraskan
Islam lebih holistik di mana fungsi ilmu diambil kira dari sudut rohani dan
jasmani manusia. Berbeza dengan pengurusan ilmu secara lazim yang hanya melihat
fungsi ilmu dari sudut jasmani manusia semata-mata.
Rujukan
Muhamadul Bakir Yaakub. (2011). Islamic
conseptualisation of knowledge management. American Journal of Economics and
Business Administration, 3(2). Halaman 363-369. Di akses dari: https://www.researchgate.net/profile/Muhamadul_Bakir/publication/268243164_Islamic_Conceptualisation_of_Knowledge_Management/links/54988bb10cf2eeefc30f9a4d.pdf?origin=publication_list&ev=srch_pub_xdl
pada 10 April 2016.